Icoana și imaginea, ca suport curricular în predarea
Religiei
Întreaga noastră activitate ca ființe raționale are la bază receptarea,
procesarea, stocarea și transmiterea informațiilor ce le primim prin simțuri și
pe care le convertim în imagini. Omul folosește imagini cu ajutorul cărora
comunică, gândește și își zidește universul care-l înconjoară.
Imaginea este un concept cu mai multe înțelesuri, ea putând fi situată
între gândire și real, între concret și abstract, între sensibil și
inteligibil.
Imaginile sunt cele care vorbesc simțurilor omului (văz, auz, gust, simț
tactil, etc.), ating inima și sunt înțelese de conștiință în mod perceptiv,
mnezic și anticipator. Așadar când vorbim despre imagine putem să-i dăm mai
multe sensuri: imagine plastică, imagine optică, imaginea ca model, imaginea
publică, imaginea literară și imaginea psihică.
Imaginea este atât formă cât și materie. Dacă multitudinea de definiții ale
imaginii ne trimite la contexte și manifestări diferite, definiția icoanei
reduce imaginea la un obiect.
Icoana este și ea o imagine, însă una sacră pictată, bidimensională, ce-L
reprezintă pe Hristos, Maica Domnului, sfinții sau scene cu teme
religioase. Icoanele sunt adevărate
cărți explicative, intuitive, unde creștinul vede într-un mod direct opera de
mântuire adusă de către Iisus Hristos.
În fața icoanelor devenim mai sensibili în cele spirituale, mai calzi în
rugăciune, mai plini de iubire, de credință și nădejde.
Imaginile
putem spune că au constituit dintotdeauna un bun de preț al umanității, prin
raportarea acestora la gândire și cuvânt. Cuvântul și cântarea Bisericii ne
sfințesc sufletul prin auzire, iar icoana îl sfințește prin văz, conform textului
biblic: ”Luminătorul trupului este ochiul”
(Mt. 6,22). Așadar aflându-ne în fața unei icoane sufletul nostru se sfințește
prin văz simțind totodată rolul ei ziditor de suflet: ”Iar noi toți, privind ca în oglindă cu fața descoperită, slava
Domnului, ne prefacem în același chip
din slavă în slavă, ca de la Duhul Domnului” (II Cor. 3,18).
Michel Quenot
ne spune și el, referitor la icoană, că ”dacă textul și cuvântul se adresează
înainte de toate inteligenței, ținând așadar de gândire, imaginea vorbește
simțurilor, atinge înainte de toate inima. Cu toate că și textul atinge inima,
chiar foarte puternic, acesta trece totuși prin minte, care exercită un fel de
control. Imaginea, dimpotrivă, datorită spontaneității sale, într-o primă
etapă, scapă filtrul rațiunii. Impactul său asupra simțurilor variază în
funcție de nivelul cultural al persoanei. De aici reiese că imaginea poate
deveni mijlocul ideal de condiționare a celor cultivați.”[2]
Viața
noastră este marcată de prezența imaginilor, ele nu sunt o provocare nouă, ci
ceea ce este nou astăzi este inflația fără precedent a imaginilor.
”Ești ceea
ce iubești să privești”[3]ar
zice cineva. Ochii, văzul în general, ne oferă de multe ori nu numai
satisfacții ci și un război interior deoarece ceea ce vedem e greu de uitat
pentru că putem purta o imagine cu noi chiar zeci de ani. Ochii, fereastra
noastră spre lume, trebuie să-i deschidem cu băgare de seamă și mai ales ochii
copiilor noștri. Ei își deschid seninele ferestre spre tot ceea ce le oferă
această lume, iar de la vârstele lor fragede sunt pur și simplu niște bureți
care absorb tot, iar noi, cei ce ne ocupăm de educarea lor religioasă, e
important să le punem înainte ceea ce-i zidește și să-i ajutăm și să-i
canalizăm să-și deschidă ochișorii spre ceea ce le este de folos dar și să
ocolească ceea ce i-ar putea sminti, ca să devină oameni frumoși privind
frumosul, iar frumosul este dumnezeiesc.
Vederea este considerată cel mai mare dar
oferit omului de Dumnezeu, deoarece prin acest simț al văzului, omul ajunge
să-l cunoască cel mai mult pe Dumnezeu și așa cum spun și Sfinții Părinți
vederea este culmea revelației.
Icoana
este înrădăcinată în însăși natura umană a Logosului întrupat. Icoana revelează
pe Cel nevăzut și exprimă pe Cel inexprimabil. Ea descoperă pe Cel ce s-a
arătat nouă în trup, pentru a nu se mai confunda ”chipul cioplit” (idolul) –
care era interzis în Vechiul Testament – cu icoana, care este chip al
Cuvântului Întrupat.
Biblia
nu oprește cinstirea unor semne și înfățișări ale lui Dumnezeu și ale
sfinților, când cinstirea aceasta nu rămâne la materia din care sunt făcute ci
înalță gândul la Dumnezeu sau la sfântul reprezentat.
În
Vechiul Testament se amintește de heruvimii sculptați deasupra chivotului, sau
țesuți pe perdeaua (Ieș. 26,31) sau covoarele din Sf. locaș (Ieș. 25, 18-22;
26,32) sau pe pereții templului sau sculptați (III Reg. 6; 23-39) sau pe ușile
templului (III Reg. 6,32). Înaintea acestora se tămâia și se făceau
închinăciuni (Iosua 7,6; Ieș. 30, 1,7,8).
Dacă
în Vechiul Testament Dumnezeu nu putea fi văzut, ci doar auzit, în Noul
Testament ”Dumnezeu S-a arătat în trup,
S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit între neamuri,
a fost crezut în lume, S-a înălțat întru slavă” (I Tim. 3,16). De acum
Dumnezeu nu Se revelează doar prin cuvânt ci Se arată în Persoana Fiului Său: ”Și Cuvântul trup S-a făcut și S-a sălășluit
între noi și am văzut slava Lui…” (In. 1,14).
Dumnezeul creștinilor nu este
un Dumnezeu fără chip, ci un Dumnezeu cu chip și acesta este Chipul lui Iisus
Hristos. Iată că ceea ce este simțit, pipăit și văzut cu ochii trupești, poate
fi reprezentat iconic.
Despre
primele reprezentări iconografice ale Mântuitorului, Sfânta noastră Biserică
Ortodoxă amintește când pentru prima dată Domnul Hristos a dat chipul Său
domnitorului Avgar din Edesa. Acesta fiind bolnav, Îl cheamă printr-o scrisoare
pe Mântuitorul să vină să-l tămăduiască și să împărățească cu el în țara lui și
odată cu scrisoarea și-a trimis și un pictor bun, cu numele Anania, care să-i
zugrăvească pe pânză chipul Mântuitorului măcar așa să-l vadă dacă altfel nu îi
va fi cu putință. Anania nereușind să-I picteze chipul, Mântuitorul l-a chemat
la Sine și după ce S-a spălat pe față, a cerut o pânză ca o mahramă, s-a șters
cu ea și acolo și-a lăsat chipul imprimat. Aceasta este icoana chipului Domnului
nostru Iisus Hristos cel nefăcut de mână omenească,[4] reprezentare
ce o găsim și astăzi în iconografie pictată în multe biserici pe catapeteasmă
deasupra sfintelor uși.
A doua oară, Mântuitorul a dat chipul Său unei tinere,
Veronica, tot pe mahramă, de data aceasta când se îndrepta cu crucea spre
Golgota. A treia oară se spune că ar fi rămas chipul Mântuitorului imprimat pe
mahrama găsită în mormântul Domnului după Înviere „Iar mahrama, care fusese pe capul Lui, nu era
pusă împreună cu giulgiurile, ci înfăşurată, la o parte, într-un loc”(In. 20, 7).
Există
încă din primele două secole, la creștini, o artă simbolică rudimentară ce
utiliza: porumbelul(simbol al păcii
lui Hristos), peștele și păstorul (simboluri ale lui Hristos), păunul (simbol al Învierii). Simbolul
este cel ce indică iar icoana întrupează. Simbolul este limitat, dar icoana
prin realitatea sa teologică îl depășește. Icoana este cea care sfințește
privirea datorită dumnezeirii Prototipului său invizibil.[5] În
Noul Testament se amintește și despre cinstirea ce se dădea unor brâie și
ștergare purtate de Sf. Ap. Pavel (FA 19, 11-12).
Tot
din primele două secole putem vorbi și despre primele reprezentări picturale
ale evenimentelor din Sfânta Scriptură și din viața Mântuitorului, descoperite
fiind în catacombele din Roma și Alexandria, reprezentări picturale ce se
înmulțesc treptat cu trecerea timpului până la izbucnirea iconoclasmului în
anul 726 și apoi continuă după reglementarea lor (787 Sinodul VII Ecumenic de
la Niceea și apoi definitiv 843).
Scriitorii
creștini dau mărturie despre existența sfintelor icoane în vremea lor punând
totodată accentul pe valoarea și importanța acestora în viața creștinului:
Sf.
Vasile cel Mare (330-379) scria în omilia cu privire la martiriul lui Varlaam:
”Sculați-vă, acum dinaintea mea, voi, cei ce înfățoșați faptele sfinților…
Copleșiți-mă cu icoanele sfinților care înfățișează faptele eroice ale
martiriului!... Îngăduiți-mi să-l privesc pe luptătorul înfățișat atât de viu
în icoana voastră… Fie ca și Hristos, Cel ce a îngăduit lupta, să fie înfățișat
în icoana voastră”.[6]
Într-o
lucrare scrisă de Sf. Ioan Damaschinul (675-749) s-a găsit un fragment despre
Sf. Ioan Hrisostom (347-407) și se amintește că Sf. Ioan Hrisostom avea mereu
înaintea lui o icoană a Sf. Ap. Pavel atunci când studia Epistolele acestuia.[7]
Sf.
Grigorie de Nyssa (330-395) își arată emoția făcând referire la o icoană înfățișând
jertfa lui Isaac: ”Am privit adesea o reprezentare zugrăvită a Pătimirii, și
niciodată nu am trecut peste această înfățișare fără să vărs lacrimi, fiindcă
arta aduce dinaintea ochilor povestirea plină de viață.”[8]
Sfintele
icoane nu oglindesc numai viața Bisericii în toată varietatea și adâncimea ei,
ci sunt o parte integrantă a ei, așa cum sunt ramurile unui copac în legătură
cu trunchiul. Icoana nu numai că se inspiră din cultul Bisericii, ci formează
împreună cu el un tot omogen, completându-l și mărindu-i acțiunea asupra
sufletelor credincioșilor. Sfintele icoane sunt o mărturie a pogorârii lui
Dumnezeu către om și a efortului omului de ridicare către Dumnezeu. De aceea
icoanele trebuie să facă perceptibilă prin această artă prezența harului
Sfântului Duh, care însoțește pe cei care sunt reprezentați în sfintele icoane. (Problematizare:a. Mihai este un băiat care obișnuiește să meargă foarte des la
Mănăstirea Hodoș- Bodrog și să se roage la Icoana Maicii Domnului, făcătoare de
minuni, de acolo, afirmând că rugăciunile lui rostite înainte icoanei sunt
întotdeauna ascultate fiindcă Maica Domnului este foarte prezentă în acea icoană.
Care este opinia dumneavoastră față de afirmația lui Mihai?b. Andrei, coleg cu Mihai, spune că și el are acasă o iconiță cu
Maica Domnului și că se roagă și el de acasă, dar, întreabă dacă rugăciunile
lui rostite înaintea iconiței sunt la fel de primite ca cele rostite de Mihai
înainte icoanei Maicii Domnului făcătoare de minuni de la Bodrog?)
”Icoana
este cuvânt, tăcut, despre Cuvântul, viața și faptele Lui mântuitoare.
Contemplată în Duh, ea comunică puterea de viață a harului divin și reprezintă
un fapt real, înscris în timpul istoric, semnificativ în icoana mântuirii.”[9]
Icoana poate vorbi chiar prin tăcerea sa și aceasta se întâmplă atunci când în
inima și mintea noastră se află întipărit Hristos. Sf. Teodor Studitul spune:
”Întipărește-ți pe Hristos în inimă, acolo unde El locuiește deja; dacă citești
despre El într-o carte sau Îl privești într-o icoană, El are să lumineze
cugetarea ta, ca să-L cunoști îndoit prin cele două căi de percepere, prin
intermediul simțurilor. Astfel, tu vei vedea cu ochii ceea ce ai învățat prin
cuvânt. Cel care aude și vede în acest fel, în ființa sa, totul va fi umplut cu
lauda lui Dumnezeu.”[10]
Istoria
reprezentării lui Dumnezeu, după părintele Dumitru Stăniloae, ”se mișcă între
idol, simbol și icoană, fiecare din acestea exprimând un anumit raport al ei cu
Dumnezeu: idolul un raport negativ, iluzoriu, de înstrăinare de Dumnezeu;
simbolul, etapa de pregătire și icoana etapa de realizare a mântuirii.”
Între
Întruparea Cuvântului și imaginea de cult există o importantă legătură care
este hotărâtoare în creștinism.
Chipul
pe care omul îl face dumnezeirii este justificat odată cu Întruparea, doar El,
Hristos, ”este chipul nevăzutului
Dumnezeu” (Col. 1,15), iată El este oglinda, ”strălucirea slavei Sale” (Evr. 1,3), icoana sau chipul lui
Dumnezeu. Vederea și întruparea Cuvântului este apogeul revelației sau
revelația desăvârșită (Evr. 1, 1-2). Tot în Noul Testament descoperim că
vederea consolidează și întărește cuvântul, îi oferă stabilitate: ”Pentru că M-ai văzut, ai crezut” (In.
20, 29) – cuvinte adresate de către Mântuitorul apostolului Toma.
Omul
a fost creat de Dumnezeu ca ființă religioasă care să unească lumea materială
cu cea spirituală, cu cea cerească. Noi, profesorii de religie suntem chemați
la un apostolat de care trebuie să fim cât se poate de conștienți și să-i
ajutăm pe copii să înțeleagă ce ființă importantă este omul înaintea lui
Dumnezeu dar și ce importanță are Dumnezeu în viața omului. Educația religioasă
este o acțiune complexă ce urmărește informarea, formarea și educarea elevilor
în vederea atingerii idealului vieții de creștin. Biserica ni-L înfățișează pe
Hristos ca model desăvârșit și exemplul educației religioase.
Profesorul
de Religie trebuie să-și înțeleagă misiunea sa, ceea ce are el de îndeplinit,
și anume că a fost chemat și trimis de Dumnezeu să învețe Cuvântul cel
dumnezeiesc, să sădească acest Cuvânt în cele mai curate ogoare, sufletele
copiilor. În această misiune este necesar să știm că nu suntem singuri, pentru
că Cel ce ne-a chemat ne și însoțește la îndeplinirea misiunii noastre.
Pentru
a ne îndeplini misiunea noastră, noi profesorii suntem datori să ne cunoaștem
disciplina pe care o predăm, curriculum-ul școlar , strategii de conducere,
personalitatea elevilor, ș.a.. Curriculum-ul formal sau oficial este sistemul
documentelor școlare, elaborat de Ministerul Educației Naționale, în cadrul
căruia se consemnează experiențele de învățare recomandate de școală, elevilor.
Aceste documente sunt: cadrul curricular, programele școlare, manualele
școlare, reglementările pentru școli și profesori, materialele suport,
ghidurile pentru profesori, etc. .[11]
Când vorbim de curriculum-ul suport înțelegem întregul sistem al mijloacelor de
învățământ și al resurselor ce contribuie la desfășurarea activităților
didactice. Mijloacele de învățământ utilizate în predarea-învățarea Religiei
sunt instrumente didactice auxiliare, care ușurează transmiterea și asimilarea
informațiilor didactice dar și înregistrarea și evaluarea rezultatelor
obținute. Disciplina Religie oferă în mod frecvent, atât în activitatea la
clasă cât și în activitățile extracurriculare, întocmai profesorului și
elevului, posibilitatea de a întrebuința materiale didactice auxiliare atât în
stare naturală (cruce, candelă, sfeșnic, cărți de cult, etc.) dar și în formă
simbolică, reprezentativă: icoane, cărți, ilustrate, fotografii, etc. Aceste
materiale didactice pot însemna pentru elev ”un imbold necesar aprofundării, individualizării
învățării și stimulării reflecțiilor personale.”[12]
Profesorului îi aparține maniera de selectare cât mai eficientă a acestor
mijloace pentru un randament maxim în iconomia lecției. Din mijloacele de
învățământ informativ-demonstrative fac parte și icoanele, imaginile
religioase, desene didactice, planșe, fotografii, etc. .
Imaginea pentru copii este foarte importantă din toate punctele de
vedere. Tot ce-i înconjoară este reprezentat prin și în imagini. Prin imagini
pot înțelege mai bine ceea ce este în jurul lor, prin imagini pot reține mai
bine anumite noțiuni, anumite lucruri, o anumită lecție, persoanele din jur,
etc. . De multe ori elevii îmi cer să le arat ceva anume în imagini, ceea ce
înseamnă și dorință de cunoaștere. Ei se înconjoară de imagini și cu ajutorul
tehnologiei actuale, așadar pentru ei imaginea înseamnă mult.
Imaginea religioasă și în special icoana este primită și privită cu
bucurie de către copii. În momentul în care s-au luat icoanele din clase pentru
că s-a zugrăvit, iar apoi până s-au așezat toate la locul lor, copiii au
sesizat foarte rapid lipsa icoanelor, întrebând de ce nu s-au pus încă icoanele
în clase. Faptul că ei au sesizat această lipsă înseamnă că icoana reprezintă
ceva important pentru ei, ceva ce-și doresc aproape. De multe ori elevii vin cu
bucurie și îmi arată că poartă în penar câte o iconiță. Observ că icoana le
aduce liniște, bucurie și protecție.
Icoana
este mai mult decât o imagine, este una ce reprezintă veșnicia sau momente din
istoria mântuirii ce înveșnicesc. În icoane Îl reprezentăm pe Domnul nostru
Iisus Hristos, pe Maica Domnului, pe sfinți sau momente din istoria mântuirii.
Toate aceste persoane reprezentate în icoane se află acum în Împărăția lui
Dumnezeu. Sfinții contemporani pe care îi cunoaștem din fotografii, atunci când
sunt zugrăviți în icoane au chipurile și trupurile diferite față de cum erau în
viață, iar aceasta se datorează faptului că sunt reprezentați spiritualizați,
cu chipuri și trupuri pline de slavă cerească. Datorită acestor rațiuni modul
în care sunt pictate icoanele trebuie să îndeplinească trei criterii: teologic sau dogmatic , canonic și estetic. Aceste trei criterii ajută și
profesorul de Religie să înțeleagă mai bine care sunt icoanele autentice pentru
a le putea selecta și prezenta elevilor într-un mod cât mai responsabil pentru
că acestea pot avea un impact formativ important în viața acestora.Utilizând
icoanele în procesul educativ, punem înaintea ochilor copiilor o imagine
acceptată de Biserică, în concordanță cu erminiile, adică modele iconografice
recunoscute, autentificate in Biserică.
(Exercițiu:
Imaginați un dialog de 10 replici între un copil și un sfânt având ca subiect
icoana sfântului. Prin acest exercițiu să se urmărească lămurirea copilului de
către sfânt în vederea reprezentației sale iconografice, ca semn al prezenței
personale dar care nu-l cuprinde în totalitate.)
Atunci
când folosim icoana la ora de Religie ar fi bine să avem în vedere informarea
copiilor despre ce este o icoană, raportându-ne la Învățătura Bisericii; să-i
formăm pregătindu-i moral și spiritual spre a-și dezvolta rațiunea, voința și
sentimentele în vederea cinstirii icoanelor, ajutându-i să-și aprofundeze
conținutul celor învățate înălțând ochii cu evlavie spre icoane, dar și să-i
educăm urmărind, desigur, în general, a dezvolta copiii noștri în viața
creștină cea adevărată care este căutarea în mod permanent a lui Dumnezeu, în
dorința de a ajunge la cunoașterea Lui și la desăvârșirea sufletească și prin
icoană, educându-i în vederea căutării lui Dumnezeu prin icoană, cunoașterea
Lui prin icoană și de ce nu desăvârșirea sufletească prin icoană.
Icoana
ca suport curricular în predarea Religiei este de o reală importanță și un real
folos deoarece icoana este cea de care ne folosim pentru a ne ridica la cele
mai presus de icoană.
Icoana
este o prezență harică. În istoria Bisericii, icoanele au avut întotdeauna un
rol important atât în viața liturgică, în domeniul misiunii dar și în latura
educației religioase. Dintre funcțiile pe care icoana le îndeplinește,
amintesc:
1.
Funcția catehetică (didactică) – icoana mai este numită
Biblia în imagini;
2.
Funcția contemplativă – icoana este o fereastră spre cer
(spre absolut);
3.
Funcția harică sau de mijlocire – icoana împărtășește
puterea cea nevăzută a lui Dumnezeu prin mijlocirea celui reprezentat;
4.
Funcția latreutică – icoana este folosită în cult și este
cinstită de către credincioși (doctrina cinstirii icoanelor a fost stabilită de
Sinodul VII Ecumenic de la Niceea din 787);
5.
Funcția educativ-religioasă – icoana este un mijloc de
trezire, întreținere și întărire a vieții religioase. Simpla vedere a icoanelor
îndeamnă la practicarea virtuților.
Utilizarea
icoanelor la ora de Religie trebuie să fie în concordanță cu subiectul lecției
și se pot utiliza în orice parte a lecției dorim: la începutul lecției, în
comunicarea noilor cunoștințe sau la sfârșitul lecției când se are în vederea
fixarea cunoștințelor.
Pot
fi folosite icoanele din manualele de Religie, sau din auxiliarele didactice,
sau de pe cartonașe sau fișe de lucru sau pot fi duse icoane autentice și
prezentate copiilor. Aici trebuie să avem în vedere ca atunci când folosim la
oră un obiect de cult, cum este icoana, așadar sfințită, noi, profesorii,
suntem datori de a specifica elevilor că icoana respectivă este sfințită și
consacrată cultului, în sensul că obiectele de cult au un regim special și nu
pot fi folosite oricum, ci trebuie să ne raportăm la acestea cu o anumită
evlavie. În activitățile noastre mai putem folosi ca material didactic și
icoane neconsacrate cultului (nesfințite) sau mai putem să le observăm direct
în locașul de cult. [13]
Prezentarea icoanei și analiza ei se face astfel: mai întâi se pregătesc elevii
pentru înțelegerea ei – profesorul venind aici cu informații referitoare la
motivația biblică a cinstirii ei, învățătura Bisericii despre cinstirea și
cultul icoanelor, apoi se face referire la tipul icoanei (praznicală sau a unui
sfânt) dar și la locul unde se află cel reprezentat. Apoi urmează analiza
propriu-zisă a icoanei din punct de vedere artistic, cultural și mai cu seamă a
Bisericii, deoarece icoana nu este altceva decât o teologie în imagini. Tot
aici la analiza propriu-zisă putem vorbi și despre tehnica realizării icoanelor
dar și despre descifrarea mesajului acestora.
Icoana,
ca suport curricular în predarea Religiei, aș dori să afirm că ar trebui să ne
fie indispensabilă, deoarece ne pune la îndemână un instrument intuitiv de o
importantă putere învățătorească. (Poveste:
Povestea icoanei mele, de Danion Vasile[14])
Prof. Bun Claudia – Teodora
[1] Dumitru Vanca A., Icoană și
cateheză, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2005, p. 11;
[2]Michel Quenot, Învierea și
Icoana, Ed. Christiana, București, 1999, p. 17;
[3]Cristian
Șerban, Internetul. Tinerii în fața provocării, ediție electronică
Apologeticum, 2005, p. 59;
[4]Viețile
Sfinților pe luna august, Ed. Mănăstirea Sihăstria, 2012, p. 231-236;
[5]Ieromonah
Mihail Gheațău, Ochiul lui Dumnezeu – O istorie vizuală a unor simboluri, Ed.
Doxologia, 2015, p. 10;
[6]Constantin
Cavarnos, Iconografia ortodoxă, trad. de Prof. Paul Bălan, Ed. Doxologia, Iași,
2016, p. 15-16;
[7]Constantin
Cavarnos, Iconografia ortodoxă, trad. de Prof. Paul Bălan, Ed. Doxologia, Iași,
2016, p. 16;
[8]Constantin
Cavarnos, Iconografia ortodoxă, trad. de Prof. Paul Bălan, Ed. Doxologia, Iași,
2016, p. 16;
[9]Pr. Dr. Ilie I. Ivan, Icoana –
mijloc de propovăduire a Evangheliei, de apărare și de întărire a dreptei
credințe, în „Mitropolia Olteniei”, anul LI, 1999, nr, 5-6, p. 67;
[10]Chr. Schonborn, Icoana lui
Hristos, traducere și prefață de Pr. Dr. Vasile Răducă, Ed. Anastasia,
București, 1996, p. 181;
[11]Pr.
Prof. Univ. Dr. Sebastian Șerbu, Prof. Monica Opriș și Prof. Dorin Opriș,
Metodica predării Religiei, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia, 2000, p. 31;
[12]Pr. Dr.
Vasile Pop, Curriculum și reformă în predarea Religiei, Ed. ”Vasile Goldiș„
University Press, 2014, p. 173;
[13]Pr. Dr.
Vasile Pop, Curriculum și reformă în predarea Religiei, Ed. ”Vasile Goldiș„
University Press, 2014, p. 181;
[14] Danion
Vasile, Povești religioase ”Povestea icoanei mele”, Ed. Areopag, București,
2014, p.35-39.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu